Friday, September 4, 2009

Tanda-tanda Kelapa Sawit yang kekurangan baja


5 comments:

  1. Yang paling ketara dapat dilihat ialah tandan kelapa sawit.Biji sawit adalah kecil, tidak berkilat.Biasanya baja buah akan di beri dengan kadar 2 kilo / pokok.Baja buah yang biasa di gunakan ialah NPK BLUE, M.O.P, dan lain lain..ada banyak jenis.

    ReplyDelete
  2. Kalu kira kos Baja campur kos pekerja dengan hasil daripada penjualan buah buah ini, masih dapat untung ke?

    ReplyDelete
  3. Untuk tiga tahun pertama, tiada untung..lepas tiga tahun ke atas mengikut harga kelapa sawit sekarang, adalah untung sikit.Jika pengurusan baik, eg..pembajaan mengikut jadual tahunan,semakin meningkat umur pokok kelapa sawit, semakin baik penghasilannya (Berat tandan sawit meningkat)

    ReplyDelete
  4. Mesti buat akaun dalam buku atau dalam PC seperti menggunakan excel spreadsheet.

    Ia akan lebih bikin tajam otak buat rancangan dan tindakan susulan. Lebih baik daripada pigi kelab tunjuk kawan aje tanpa faedah.

    ReplyDelete
  5. Akaun yang terdahulu ( sebelum bulan August 2009 nie)di catit oleh Dad, bila saya semak, saya sendiri pun tidak faham hujung pangkalnya kerana catitan yang berterabur(ini yang sawit punya bahagian.)Projek lintah, dari permulaan hingga kini, semua catitan termasuk kos dll telah saya buat satu file.
    Berbalik kepada tanaman Sawit, bermula dari August nie (2009) akan saya buat satu file utk kos dll termasuk berapa penghasilan/bulan....KEN

    ReplyDelete